Gyakorlati alapok II.
A szoftverfejlesztés
Dokumentáció
Az elvárt és javasolt dokumentáció készítése természetszerűleg függ a programprojekt nagyságától és résztvevőinek, valamint megrendelőinek-résztvevőinek számától. Kis programok esetében, főleg ha magunk számára készítjük, teljesen felesleges, de abban a pillanatban, hogy már más is becsatlakozik, egyértelműen előnyös lehet.
Egyszer például megkértem egyik programozó ismerősömet, hogy készítsen nekem egy kisebb programot egy általam ismeretlen programnyelven. Bizony le kellett ülnöm és a pontos működés érdekében igen aprólékos specifikációt kellett írnom részére, másként nem tudta volna a programot az én elvárásaim szerint lekódolni.
Az igazat megvallva, a programozók nem szeretnek dokumentációt készíteni. Ezt a kényszert az Eclipse például úgy igyekszik "megkerülni", hogy automatizált lehetőség nyílik dokumentációs kommentek, megjegyzések készítésére és ilyen jellegű állomány generálására (erről bővebbet a Kommentelés című fejezetben olvashatunk). Ez persze sajnos nem jelenti azt, hogy megkerülhetjük a dokumentáció készítését, hiszen az nagyobb projektek esetében kötelező és a program fejlődését folyamatosan kísérő elvárás.
Kétféle dokumentációról beszélhetünk:
-
fejlesztési dokumentáció,
-
felhasználói dokumentáció.
Fejlesztési dokumentáció
Nyilvánvalóan a fejlesztési dokumentáció elsöprő mértékben szakmai információkat tartalmaz. Elemei:
specifikáció, valamint minden olyan további szakmai dokumentum, amely szükséges a minőségi fejlesztéshez. Például mi történik akkor, ha a program arculatát egy másik cég tervezi meg? Ebben az esetben a specifikációhoz csatolni kell a külső cég dokumentumait is.
programterv, arculati terv,
forráskód,
tesztelési körülmények és eredmények,
hardver, telepítési és konfigurálási követelmények.
Felhasználói dokumentáció
Míg a fejlesztési dokumentáció nem tartozik a felhasználóra, annál inkább a felhasználót segítő, irányító, a felhasználóval zajló kommunikációt menedzselő dokumentumok összessége. (Az utóbbi kissé érthetetlen, de ilyen lehet például a hibaüzenetek jegyzéke.) A felhasználói dokumentálás a programon belül egy másik világ, gondoljunk csak a Windows help-fájljaira. A korrekten megalkotott program rengeteg ilyen jellegű állományt tartalmaz és egyetlen közös célja a felhasználó minél magasabb szintű támogatása. Ezenfelül ide tartoznak még:
telepítési útmutatók,
minimális rendszerkövetelmények,
a futtatáshoz szükséges szoftverkörnyezet követelményei,
minden részletre kiterjedő kézikönyv (tutorial) a program használatához.
Csakis üzleti megállapodás kérdése, hogy a fentieket ne támogassa még 1-2 kirendelt szakember, akinek szakmai támogatása segíti a szoftver bevezetését, betanítását vagy éppen folyamatos karbantartását. Az utóbbira főként a banki szektorban látunk rengeteg példát.