Gyakorlati alapok II.
A szoftverfejlesztés
A szoftver használatba való bevezetése
Minden szoftvernek van egy fejlesztési életciklusa, valamint élettartama. A fejlesztési ciklus az az időintervallum, amely során a megrendelő által jól meghatározott és szerződésben pontosan lefektetett igényei szerint a tervezéstől egészen a szoftver végső átadásáig a fejlesztő (cég) a szoftvert megalkotja.
A kész program az átadáskor (released) szokott kapni verziószámot is, például KönyvelőProgram 1v. További, kisebb változtatásokat "törtes" verziószámmal szokták jelezni (KönyvelőProgram 1.1v, KönyvelőProgram 1.11v), ha pedig a későbbiek során a szoftveren nagyobb változtatásokat is eszközölnek, akkor a verziószám egészét növelik (KönyvelőProgram 2v).
Forrás - Source: www.szit.hu
A szoftver használatba való bevezetése kritikus pont, hiszen ekkor kezdődik igazán a program éles tesztelése, legtöbbször konkrét felhasználók által (még pontosabban azokkal, akik a későbbiekben ténylegesen használni fogják). Ez sohasem zökkenőmentes, ezért sokszor jelentik ki a bevezetendő szoftverről, hogy csak béta-verzió. (Sokszor létezik pre-alfa, illetve alfa-verzió is, amelynek készültségi foka szoftvercégenként különböző lehet, de nagyjából a jól funkcionáló prototípus környékén mozog.)
A béta-verzió jelölés azt jelenti, hogy bár a szoftver működőképes, de még sincs teljesen kész, mindenki tesztelgesse kedve szerint és hiba esetén tegyen róla jelentést. A béta-verzió tisztulgat egy darabig, majd ha a fejlesztők úgy gondolják, lezárják a fejlesztési ciklust és a szoftvert késznek minősítik. A határt azonban sokszor nem is ez, hanem egy szimpla határidő és/vagy a szerződésben foglalt egyéb feltételek szabják meg.
Az alábbi, egy verzión belüli szoftver életciklus-meghatározás többé-kevésbé hivatalosnak mondható, de szoftvercégenként és a szoftver fejlettségi szintje szempontjából különböző lehet (kisebb szoftverek nem biztos, hogy végigjárják ezt a fejlesztési utat):
pre-alfa
alfa
béta
kiadásra jelölt - release candidate (RC)
kiadott - released
Az átadás utáni szoftverkarbantartás további üzleti megállapodások kérdése (amely komplex folyamatok természetesen széleskörű szoftverautomatikával is támogathatók, ilyenek például a hibakövető és a verziókövető rendszerek).
Főleg banki szoftverek esetében jelentkezik olyan igény, hogy 1 vagy több fejlesztő álljon folyamatosan rendelkezésre és javítsa a szoftver hibáit, lényegében reagáljon azonnal a hibajelenségekre. Ez a permanens programozói jelenlét nagyon költséges, de sok cég számára megéri, ezért viszonylag gyakran alkalmazott foglalkoztatási forma.
A szoftver élettartama sok tényezőtől függ, amelyet összefoglaló néven nevezhetünk az informatika (és a szakmák) folyamatos fejlődésének. Ha például olyan jelentős mértékben változik meg a szoftver alatt lévő hardver-, és szoftverkörnyezet, hogy az már nem tud lépést tartani vele (például a program már nem fut Win 10 felett), akkor a program előbb-utóbb vagy elavulttá vagy továbbfejlesztendővé válik.
Másrészről maguk a szakmák is folyamatosan fejlődnek, amely változásokat szintén szükséges a szoftverbe bevezetni. Például egy könyvelőprogramot folyamatosan igazítani szükséges az aktuális adótörvényi szabályozásokhoz.
Végül érdekes adat a szoftverek sorsa:
Forrás - Source: www.szit.hu