Gyakorlati alapok III.
Osztály-, és projekttervezési minták
Ez a fejezet abszolút nem kezdők szintje. Azért illesztettem be a Honlaptérképben fentről lefelé haladó, folyamatosan nehezedő gyakorlatsorozatba, hogy lássuk: mennyire nehéz és egyúttal bonyolult feladat egy osztály, tágabb értelemben egy projekt helyes irányú megtervezése. A rossz irány ugyanis jelentős pénzügyi és egyéb veszteségeket okozhat; erről azt hiszem minden nagyobb programozási cég hosszan tudna mesélni. (A magam részéről 2 ilyen jellegű esetről van tudomásom.)
A helyes irány kiválasztásában segít nekünk az (angol nyelvű) www.oodesign.com című weboldal, bár a rajta elérhető összes információ már magas szintű, mondhatni szoftvermérnöki szemlélet eredménye.
Valójában a jelen körülmények között még nem szükséges foglalkozunk osztálytervezési szempontokkal, noha a környező fejezetekben azért definiálnunk kell 1-2 fő csapásirányt, mert a tudás eléréséhez azért valahonnan el kell indulnunk. Ám az alkalmazott osztálymintát még nem szükséges megneveznünk (például Factory Pattern), azaz magasabb szintű katalógus alá vonni, helyette mindenekelőtt sajátítsuk el az osztályokba szervezés legegyszerűbb, de már működőképes kereteit.