A programozási módszertani szempontok (avagy miképpen dolgozzuk fel az anyagot?)

 

Bevezetés

 

Bevezetés

Kapcsolódó fejezetek

 

„A szakértő az, aki minél többet tud minél kevesebbről.”

 

„A speciális tudás nehéz hátrány, hiszen a szakértőt annyira eltávolítja a hallgatóságától, hogy ő már nem képes tudását megosztani vele.” (Carl Gustav Jung)

 

Bevezetés

 

A módszertan feldolgozásának feldolgozását () eme 2, megfontolandó aranyigazsággal kezdem.

 

Az emberiség tudományos fele örökkön beleesik abba a problémába, hogy felkéri a tudós szakértőt tudományának oktatására, holott egészen más ügy a kutatás, a speciális tudás, illetve annak tanítása, amit talán nevezhetünk pedagógiának  vagy andragógiának is. Különösen igaz ez a programozás esetében, amely a teljesen kezdő számára egyszerűen értelmezhetetlen tevékenység.

 

Működésem során számos kiváló, szakértő programozóval ismerkedtem meg, akik azonban garantáltan nem voltak képesek tudásuk átadására, igaz, ezt nem is erőltették. Elmélyült tudásukat pontosan ebből szerezték, ugyanis sohasem kellett foglalkozniuk azzal, hogy szakmai ismereteiket hétköznapi nyelvre lefordítva bárkivel is megértessék; az ő egyetlen feladatuk a minél hatékonyabb kód megírása volt. Voltam én is ilyen helyzetben, de kezdettől fogva érdekelt a programozás pedagógiai része, nevezetesen, meg lehet-e értetni rettentő nehéz fogalmakat egyszerű laikusokkal. Ennek nyilvánvalóan vannak emberi és pedagógiai korlátai, mert megfelelő alapozás nélkül semmilyen komolyabb oktatás sem fog menni, ám a legfontosabb felismerés, hogy fokozatosan, logikus és rendszerezett lépésekben igenis bármi megtanítható-megtanulható. Azaz kissé lesarkítva:

 

nincsen buta tanuló, csak rossz tanár.

 

Ezen állítás igazolása a célom a jelen programozási módszertan megírásával, sőt még több: kísérletet teszek olyan logikus anyag létrehozására, amelynek segítségével akár otthon, egyszemélyes tanulási keretek közt is elsajátíthatók a Java-nyelv alapjai. S ez a legfontosabb: az alapozás.

 

www.informatika-programozas.hu

 

Amint a ház legfontosabb része az alap, éppúgy a Java-oktatásé is (vagy szintúgy bármely oktatási anyagé), hiszen ha rosszul van megépítve az alap, az egész ház összedőlhet. Nyilvánvaló, hogy csakis a legszilárdabb alapokra lehet építeni a (tudás) felhőkarcolóit.

 

www.informatika-programozas.hu

 

Nos, ennek felépítéséhez kell a pedagógiai érzék…

 

Kapcsolódó fejezetek